söndag 23 mars 2014

#Tjejkropp

En helt vanligt tjejkropp.
En bekant till mig fick häromdagen nog av alla ideal och vårt sätt, speciellt tjejers sätt att se på sig själva.
Hon la upp en video på sig själv för att visa exakt hur hon ser ut.
Hon är en vältränad tjej men visar också att hon inte ser ut så som vi i många fall ser kvinnor och ideal, som vi jämför oss emot.
Vi har faktiskt en mage.
(Chock i know )
Vi har faktiskt en rumpa.
Ja, att du har lite att ta i på låren ingår också i din kropp. Det ska vara så OCH det är också vackert!

Vi är väldigt bra på att välja. Vad som är rätt på vår kropp och vad som är fel.
Vi är även snabba på att döma andra, välja ut vilka delar som är "bra." Vinkla bilder så att dem framhäver "våra bästa" delar.

Jag är inget undantag. Jag slänger i tid och otid ut "filterbilder" från insta med bra vinklar.
Svårt att säga att det är rätt eller fel. Kluven där. Jag tycker att det är roligt att framställa alla bilder så bra som möjligt.(kropp eller kaffekopp)

Jag tycker att det är bra att vi tar upp sånna här ämnen och påminner oss lite om verkligheten.
Det som stör mig lite nu är att olika bloggare, tv och tidningstjejer diskuterar huruvida det här är bra. "Vad är det som säger att HON har en helt "vanlig" tjejkropp osv."
Självklart är det TJEJER som debatterar huruvida det här är en bra ide.

Det är även intressant att Facebook har raderat videon för att dem ansåg den stötande!! WTF!!!!
DubbelhashtagW.T.F!!!!
Ja det är ju jävligt stötande att visa en vanlig tjej men andra sexistiska bilder får gärna förekomma!?

Snark! Jag undrar hur killar tänker runt detta och hur dem reagerar på en sån video eller sida? Stötande? Bra? Vackert? Vanligt? Onödigt?

Om jag går efter det snack som jag hör i min vardag SÅ slår jag vad om att dem flesta killarna vet hur en "vanlig kropp" ser ut och jag är övertygad om att dem gillar tjejers kroppar i ALLA vinklar.

Varför är vi tjejer inte lika snälla och öppna mot oss själva som vi är mot andra tjejer.
Varför ifrågasätter tjejer en tjej som vill bara vill bidra med en "snällare" självbild?!

Visst jag generaliserar såklart. Men ändå, i min värld så uppfattar jag att det är så här.

Jag säger GO lojsan! Jag tycker att du har ett viktigt budskap!

Vill du vara med och dela just din alldeles vanliga tjejkropp så kan du göra det under #tjejkropp


Inspirerasmedmig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar