onsdag 5 september 2012

Statistikuppdatering

Hej gänget!
När jag skrev mitt inlägg om viktiga datum och om bröstcancerfonden så fick jag feedback att jag var helt ute och snurrade med min statistik... Jag erkände förvisso att jag var det eftersom jag bara googlade det lite snabbt.
Så gör om, Gör rätt :)

Statistik

Antalet personer som drabbas av någon form av cancer har ökat konstant de senaste två decennierna. Den viktigaste förklaringen är att befolkningen blir äldre och att screeningprogram och förbättrade diagnosmetoder fångar upp fl er fall.
Varje år diagnostiseras över 50 000 fall av cancer i Sverige, jämnt fördelat mellan män och kvinnor. Antalet diagnostiserade fall motsvarar folkmängden i en mellanstor, svensk stad. Vanligaste cancerformerna är prostatacancer och bröstcancer; tillsammans utgör dessa en tredjedel av alla diagnostiserade fall.

Socialstyrelsens statistik visar att drygt 30 procent av alla som bor i Sverige får en cancersjukdom någon gång i livet. Risken att få en cancersjukdom före 65 års ålder är 13,9 procent för män och 16,1 procent för kvinnor. I dag lever cirka 400 000 personer i Sverige som har eller har haft cancer. Varje år diagnostiseras cirka 55 000 cancerfall. 2010 diagnostiserades 52 procent av cancerfallen hos män och 48 procent hos kvinnor. Mer statistik om cancer finns att läsa i
socialstyrelsen skrift Cancer i siffror

Hur många blir botade från sjukdomen?

Under 2010 diagnostiserades cirka 55 000 cancerfall i Sverige. Tack vare bättre diagnostik och effektivare behandling ökar överlevnaden. Fler och fler personer som har eller har haft en cancersjukdom lever i dag. Vid slutet av 2009 fanns cirka 410 000 personer med den erfarenhete i Sverige. I dag blir ungefär 60 procent av alla patienter botade, men det varierar mycket mellan olika cancersjukdomar.

Vill du veta mer om Cancerfonden så kolla in deras sida!

Vill du vara med och bidra till deras forskning! Häng med oss här!
www.rosadygnet.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar